Kodėl taip sunku rasti normalų kompiuterių meistrą?
Žinot, kai kompiuteris pradeda keistai elgtis arba visai atsisako dirbti, tai jausmas tikrai ne iš malonių. O dar blogiau, kai reikia ieškoti žmogaus, kuris tą problemą išspręstų. Vilniuje kompiuterių remonto paslaugų siūlo šimtai – nuo vienišų meistrelių, dirbančių iš namų, iki solidžių servisų centrų su blizgančiomis vitrinomis. Bet kaip atskirti tikrai gerą specialistą nuo to, kuris tik apsimeta žinančiu?
Pats esu kelis kartus patekęs į nemalonias situacijas. Kartą atidaviau nešiojamąjį „pataisyti”, o grąžino man jį su dar daugiau problemų nei buvo. Kitas kartas – išrašė sąskaitą už dalių keitimą, nors iš tikrųjų nieko nekeisdami, tik programinę įrangą perkrovė. Po tokių patirčių išmokau atpažinti tam tikrus ženklus, kurie padeda suprasti, ar meistras tikrai vertas dėmesio, ar geriau bėgti kuo toliau.
Skaidrumas kainose – ne tušti žodžiai
Pirmas dalykas, į kurį visada atkreipiu dėmesį – kaip meistras kalba apie kainas. Jei žmogus iš karto pradeda sukti, vengti konkrečių skaičių ir sakyti „na, reikės pažiūrėti, gal 50, o gal ir 200 eurų” – tai raudona vėliavėlė.
Patikimas specialistas paprastai turi aiškią kainodarą. Jis gali pasakyti, kiek kainuoja diagnostika (beje, ji turėtų kainuoti arba simbolinę sumą, arba būti nemokama, jei sutinkate remontui), kokios vidutinės kainos už darbo valandą, kokia įprasta dalių kainų amplitudė. Žinoma, tikslios sumos jis negalės pasakyti nepažiūrėjęs kompiuterio, bet orientacinį skaičių – tikrai gali.
Aš visada klausiu: „Kokia būtų minimali ir maksimali kaina tokiai problemai?” Jei meistras atsako konkrečiai ir paaiškina, nuo ko priklauso galutinė suma – puiku. Jei pradeda miglotai kalbėti apie „sudėtingus dalykus” ir „sunku pasakyti” – dėkoju ir ieškau kito.
Dar vienas svarbus momentas – kainos turi būti aptartos IŠ ANKSTO, prieš pradedant darbus. Ne taip, kad atneši kompiuterį, jie kažką padarė, o paskui sako: „Tai va, bus 180 eurų.” O tu nežinai, ar jie ten naują procesorių įdėjo, ar tiesiog Windows perkrovė.
Garantija – ne tik žodžiai ore
Kitas labai svarbus dalykas – garantija atliktam darbui. Ir čia ne apie tai, kad meistras pasakė „nu jei kas, tai parašyk”. Kalbu apie tikrą, įforminimą garantiją.
Normalus meistras arba servisas išrašo kvitą ar sutartį, kurioje nurodytas atliktas darbas, pakeistos dalys ir garantijos laikotarpis. Paprastai už darbus garantija turėtų būti bent 1-3 mėnesiai, už naujas dalis – pagal gamintojo garantiją (dažniausiai metus ar daugiau).
Kartą teko bendrauti su meistru, kuris po remonto davė man popierinį lapelį su užrašu ranka: „Pakeistas kietasis diskas. Garantija 2 savaitės.” Dvi savaitės! Už naują kietąjį diską! Žinoma, po mėnesio tas diskas pradėjo keistai veikti, o meistras jau nebekėlė telefono. Pamoka buvo išmokta.
Dabar visada prašau raštiškos garantijos ir klausiu, kas bus, jei problema pasikartos. Patikimas specialistas neturės problemų su tuo – jis pats suinteresuotas, kad darbas būtų atliktas gerai, nes garantiniai kvietimai jam kainuoja laiką ir pinigus.
Atsiliepimai ir reputacija internete
Gyvename XXI amžiuje, tad būtų keista nepasinaudoti interneto teikiamomis galimybėmis. Bet čia irgi reikia mokėti atsijoti grūdus nuo pelų.
Pirma, žiūriu į Google atsiliepimus. Jei verslas turi 5 žvaigždutes iš 3 atsiliepimų – tai nieko nereiškia. Bet jei yra 50-100 atsiliepimų ir vidurkis apie 4.5 žvaigždutės – tai jau rimčiau. Skaičiau ne tik bendrus įvertinimus, bet ir pačius tekstus. Ypač įdomūs būna vidutiniai atsiliepimai (2-3 žvaigždutės), nes ten žmonės paprastai rašo konkrečias problemas.
Taip pat žiūriu į tai, kaip verslas reaguoja į neigiamus atsiliepimus. Jei ignoruoja arba pradeda karštai ginčytis su klientu – blogai. Jei atsako profesionaliai, bando išsiaiškinti situaciją ir pasiūlo sprendimą – gerai.
Facebook grupės apie Vilnių ar kompiuterius irgi geras šaltinis. Ten žmonės paprastai nuoširdžiai dalijasi patirtimi. Kartą būtent tokioje grupėje radau savo dabartinį meistrą – keli žmonės jį rekomendavo nepriklausomai vienas nuo kito.
Bet atsargiai su pernelyg tobulais atsiliepimais. Jei visi kaip vienas rašo vienodai entuziastingai, naudoja panašią kalbą ir nėra nė vieno kritiško žodžio – gali būti, kad atsiliepimai dirbtiniai. Tikri atsiliepimai visada turi įvairovės – ir gerų, ir vidutinių, ir kartais prastų.
Profesionalumas prasideda nuo komunikacijos
Žinot, kaip meistras su jumis bendrauja dar prieš gaudamas jūsų kompiuterį – tai labai daug pasako apie jo profesionalumą.
Jei skambinate ar rašote, o žmogus atsako po trijų dienų vienu žodžiu „taip” – tai jau kelia klausimų. Jei klausinėjate apie problemą, o jis iš karto diagnozuoja telefonu nepamatęs kompiuterio ir sako „tikrai reiks motininę plokštę keisti, bus 300 eurų” – dar didesnis klaustukas.
Normalus specialistas:
- Atsako per protingą laiką (ne būtinai iš karto, bet per parą tikrai)
- Klausia detalių apie problemą
- Paaiškina, ką reikės daryti (bent apytiksliai)
- Kalba suprantamai, be perdėto žargono
- Neskuba daryti išvadų nepažiūrėjęs įrangos
Man labai patinka, kai meistras sugeba paaiškinti techninius dalykus taip, kad suprasčiau net aš, kuris nesigilinau į kompiuterių sudėtį. Jei žmogus pradeda byroti terminus kaip „BIOS flashinimas”, „southbridge’o degradacija” ir nesistengia paaiškinti paprasčiau – arba jis bando atrodyti protingesnis, arba tiesiog nemoka bendrauti su klientais.
Fizinė vieta ir darbo sąlygos
Čia gal skambės kaip stereotipas, bet iš patirties galiu pasakyti – svarbu, kur tas meistras dirba ir kokiomis sąlygomis.
Jei tai oficialus servisas su patalpa, darbo vieta, įranga – tai jau duoda tam tikrą pasitikėjimo lygį. Žinoma, nuoma Vilniuje brangi, tad suprantu, kad ne visi gali sau leisti ofisą. Bet turėtų būti bent kažkokia tvarka.
Kartą atidaviau kompiuterį meistravimui žmogui, kuris priėmė mane savo buto prieangyje. Pats butas buvo… na, pasakysiu švelniai – chaotiškas. Kompiuterio dalys gulėjo ant grindų, kažkokie laidai visur. Turėjau blogą nuojautą, bet vis tiek palikau. Nereikia nė sakyti, kad tai baigėsi prastai.
Dabar visada prašau galimybės atvykti ir pamatyti, kur bus remontuojamas mano įrenginys. Jei meistras turi tvarką, normalią darbo vietą, įrankius, dalių atsargas – tai rodo, kad jis rimtai žiūri į savo darbą.
Dar vienas dalykas – jei tai oficialus verslas, turėtų būti registruotas, turėti PVM mokėtojo kodą (jei apyvarta tam pakankama) ir išrašinėti dokumentus. Tai ne tik jūsų apsauga, bet ir ženklas, kad žmogus dirba oficialiai ir jam rūpi reputacija.
Diagnostika prieš remontą – būtinybė, ne prabanga
Čia labai svarbus momentas, kurį daugelis praleidžia. Prieš bet kokį rimtą remontą turi būti atlikta diagnostika. Ir ne tokia, kad meistras pažiūrėjo 5 minutes ir pasakė „reiks keisti”.
Normalus diagnostikos procesas užtrunka. Meistras turi patikrinti aparatinę įrangą, programinę įrangą, paleisti testus, pažiūrėti logus. Tai gali užtrukti nuo kelių valandų iki paros, priklausomai nuo problemos sudėtingumo.
Jei meistras iš karto po pažiūros sako, kad reikia keisti brangią dalį – paprašykit įrodymų. Tegul parodo testų rezultatus, paaiškina, kodėl būtent ta dalis neveikia. Jei pradeda raustis ir sakyti „na aš gi matau” – atsargiai.
Geras pavyzdys iš mano patirties: kartą kompiuteris pradėjo lėtai veikti ir kartais išsijunginėti. Nuėjau pas vieną meistrą, jis pažiūrėjo ir sako: „Procesorius miršta, reiks keisti, su darbu bus apie 200 eurų.” Neskubėjau sutikti, nuėjau pas kitą. Tas padarė normalią diagnostiką, pasirodė, kad tiesiog termopasta išdžiūvusi ir aušintuvas užsikimšęs. Išvalė, pakeité termopastą – 25 eurai ir kompiuteris veikia puikiai jau antri metai.
Todėl mano patarimas: jei siūlo brangų remontą – gaukite antrą nuomonę. Vilniuje meistru netrūksta, o diagnostika paprastai nekainuoja brangiai arba išvis nemokama.
Kai kažkas atrodo per gerai, kad būtų tiesa
Paskutinis, bet ne mažiau svarbus dalykas – pasitikėkite savo instinktais. Jei kažkas atrodo įtartina, greičiausiai taip ir yra.
Pavyzdžiui, jei meistras siūlo „super akcijas” ir kainos perpus mažesnės nei kitur – klauskite savęs, kodėl. Gal naudoja pigias, nekokybiškas dalis? Gal apskritai neturi patirties ir bando pritraukti klientų kaina? O gal tai tiesiog sukčius, kuris paimdamas jūsų kompiuterį „remontui” iš tikrųjų planuoja ką nors visai kita?
Taip pat atsargiai su tais, kurie spaudžia priimti sprendimą iš karto. „Tik šiandien tokia kaina”, „jei dabar nesutiksite, rytoj bus brangiau” – tai klasikiniai manipuliavimo būdai. Normalus meistras supranta, kad žmonėms reikia laiko pagalvoti, ypač jei kalba eina apie didesnes sumas.
Dar vienas raudonas signalas – jei meistras prašo avanso didelės sumos arba viso mokėjimo iš anksto. Suprantu, jei reikia užsakyti brangią dalį, gali prašyti dalies sumos, bet 100% apmokėjimas prieš pradedant darbus? Ne, ačiū.
Ir dar – jei meistras nenori duoti jokių dokumentų, sako „mes taip nedarom” arba „kam tau to reikia” – bėkite. Rimtas specialistas visada dokumentuoja savo darbą.
Ką daryti, jei vis tiek patekote į nemalonią situaciją
Gerai, tarkime, nepaisant visų atsargumo priemonių, vis tiek nutiko nemalonumas. Gal darbas atliktas nekokybiškai, gal kaina staiga išaugo dvigubai, gal kompiuteris grąžintas su naujomis problemomis. Kas dabar?
Pirma – ramus pokalbis. Kartais problemos kyla iš nesusipratimų, o ne iš blogų ketinimų. Paskambinkite arba apsilankykite, paaiškinkite situaciją. Normalus meistras norės išspręsti problemą, nes jam rūpi reputacija.
Jei pokalbis nepadeda – reikalaukite raštiško atsakymo. Parašykite el. laišką ar žinutę, kurioje aiškiai išdėstote problemą ir ko tikitės. Tai sukuria dokumentų pėdsaką, kuris gali praversti vėliau.
Jei verslas registruotas – galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Jie tikrai gali padėti, ypač jei yra akivaizdus įstatymų pažeidimas.
Socialiniai tinklai ir atsiliepimai – taip, tai veikia. Objektyvus, faktais pagrįstas neigiamas atsiliepimas gali paskatinti verslą išspręsti problemą. Bet čia svarbu būti sąžiningam ir nemeluoti – rašykite tik tiesą.
Ir žinoma – pasidalinkite savo patirtimi su draugais, pažįstamais, interneto grupėse. Ne iš keršto, o kad kiti žmonės nepatektų į tą pačią situaciją.
Bet geriausia strategija vis tiek yra prevencija. Geriau praleisti daugiau laiko ieškant patikimo meistro iš pradžių, nei paskui bandyti išspręsti problemas su nesąžiningu.
Vilniuje tikrai yra daug gerų, sąžiningų kompiuterių remonto specialistų. Reikia tik žinoti, ko ieškoti ir kokių ženklų vengti. Pasitikėkite savo instinktais, nebijokit užduoti klausimų ir reikalauti aiškumo. Jūsų kompiuteris ir pinigai – jūsų atsakomybė juos apsaugoti. O teisingas meistras tai supras ir gerbs.