Kodėl verta pabandyti pačiam prieš skambinant meistrams
Žinot, kaip būna – rytas, nori kavos, o aparatas kažkaip keistai cypsi arba visai atsisako bendradarbiauti. Pirmoji mintis – skambinti meistrui. Bet palaukit, gal galima patiems išsiaiškinti, kas nutiko? Ypač dabar, kai beveik kiekvienas gamintojas turi savo mobiliąją programėlę, kuri gali būti tikras gelbėjimas.
Šiauliuose, kaip ir bet kuriame kitame mieste, meistro iškvietimas kainuoja. Net jei problema pasirodys visai niekinis, už atvykimą vis tiek teks sumokėti. O kartais problema gali būti tokia paprasta, kad ją išspręsti galima per kelias minutes – tiesiog reikia žinoti, kur žiūrėti. Štai čia ir praverčia tos mobiliosios programėlės, kurias dažnai įsidiegiam, bet niekada nenaudojam.
Aš pats esu susidūręs su situacija, kai aparatas pradėjo rodyti kažkokį keistą pranešimą apie vandens sistemą. Pirmą kartą buvau beveik tikras, kad reikės kviesti specialistą. Bet prieš tai nusprendžiau atsidaryti tą gamintojo programėlę – ir va, ten buvo visas diagnostikos skyrius su žingsnis po žingsnio instrukcijomis.
Kokias programėles naudoja skirtingų gamintojų aparatai
Kiekvienas didesnis gamintojas šiandien turi savo ekosistemą. Delonghi naudoja „Coffee Link” programėlę, Jura turi „J.O.E.” (Jura Operating Experience), Saeco ir Philips dažniausiai veikia per „GranBaristo” arba „LatteGo” aplikacijas, o Melitta turi „Melitta Caffeeo” programą.
Dauguma šių programėlių veikia panašiai – jos jungiasi prie jūsų kavos aparato per WiFi arba Bluetooth. Kai kurios reikalauja vienkartinio sujungimo per namų WiFi tinklą, kitos gali veikti tiesiogiai per Bluetooth, kas kartais net patogiau, nes nereikia jokių sudėtingų nustatymų.
Jei jūsų aparatas yra gamintas per pastaruosius 5-7 metus ir yra vidutinės ar aukštesnės klasės, tikimybė, kad jis turi „išmaniąsias” funkcijas, yra gana didelė. Paprastai ant paties aparato būna WiFi simbolis arba instrukcijoje minima mobiliosios programėlės galimybė.
Kaip sujungti aparatą su telefonu ir pradėti diagnostiką
Gerai, turite aparatą, turite telefoną – kaip juos sujungti? Paprastai procesas nėra sudėtingas, nors kartais gali pareikalauti kantrybės.
Pirmas žingsnis – atsisiųskite atitinkamą programėlę iš App Store arba Google Play. Įsitikinkite, kad tai oficiali gamintojo aplikacija, o ne kažkokia trečiųjų šalių kopija. Atsisiunčiant programėlę, ji paprastai paprašys sukurti paskyrą – taip, dar viena paskyra, dar vienas slaptažodis, bet ką padarysi.
Toliau reikia įjungti aparato WiFi ar Bluetooth režimą. Čia kiekvienas gamintojas turi savo būdą. Dažniausiai tai daroma per aparato meniu – ieškokite nustatymų skyriaus ir ten turėtų būti kažkas apie „Connectivity”, „WiFi Setup” ar pan. Kai kuriuose aparatuose reikia vienu metu paspausti keletą mygtukų – tiksliai aprašyta instrukcijoje.
Svarbus patarimas: jei aparatas nenori jungtis, pabandykite jį visiškai išjungti iš elektros tinklo, palaukti 30 sekundžių ir vėl įjungti. Kartais tai padeda „atstatyti” ryšio modulį.
Kai programėlė suras jūsų aparatą, ji paprastai paprašys patvirtinti sujungimą pačiame aparate – ekrane pasirodys kodas arba reikės paspausti patvirtinimo mygtuką. Ir voila – esate prisijungę.
Ką galima pamatyti diagnostikos režime
Dabar prasideda įdomiausia dalis. Dauguma programėlių turi skyrių, kuris vadinasi „Diagnostics”, „Machine Status”, „Maintenance” ar panašiai. Čia galite pamatyti tikrai daug naudingos informacijos.
Pavyzdžiui, programėlė gali parodyti:
- Kiek kavos puodelių aparatas jau paruošė (kai kurie aparatai skaičiuoja net atskirai espresso, kapučino ir kt.)
- Kada paskutinį kartą buvo atlikta valymo programa
- Vandens kietumo nustatymus
- Filtro būklę ir kada jį reikia keisti
- Ar yra problemų su vandens sistema, malūnėliu, bravimo grupe
- Konkrečius klaidų kodus, jei aparatas juos generuoja
Aš buvau maloniai nustebintas, kai sužinojau, kad mano aparatas tiksliai žino, kiek ciklų praėjo nuo paskutinio nukalkinimo. Tai man padėjo suprasti, kad tas keistas garsas, kurį girdėjau, tiesiog buvo perspėjimas apie būsimą nukalkinimo poreikį, o ne rimta gedimo žymė.
Kai kurios pažangesnės programėlės net rodo grafikus – kaip dažnai naudojate aparatą, kokiu paros metu, kokias funkcijas. Tai gali padėti suprasti, ar aparatas naudojamas tinkamai, ar gal yra kažkokių naudojimo įpročių, kurie gali sukelti problemas.
Dažniausios problemos ir kaip jas atpažinti per programėlę
Yra keletas klasikinių kavos aparatų problemų, kurias galima lengvai identifikuoti per mobilią programėlę.
Vandens sistemos problemos. Jei aparatas skundžiasi vandens trūkumu, nors bakas pilnas, programėlė dažnai parodys, ar problema slypi jutikliuose, ar gal tiesiog reikia išvalyti vandens traktą. Kartais ten bus tiesiog pranešimas „clean water inlet” – ir tai reiškia, kad reikia išvalyti filtrelį, kuris yra vandens bako viduje ar ten, kur vanduo įeina į aparatą.
Malūnėlio klaidos. Jei kava nemalama arba malama keistai, programėlė gali parodyti malūnėlio apkrovą arba net pranešti, kad malūnėlis užsikimšo. Kartais ten bus rekomendacija pakeisti malimo smulkumą arba patikrinti, ar malūnėlyje nėra svetimkūnių.
Bravimo grupės problemos. Tai viena dažniausių bėdų su automatiniais aparatais. Programėlė gali pranešti, kad grupė nėra tinkamai įstatyti, kad ją reikia išvalyti arba sutepti. Kartais net parodys video instrukciją, kaip tai padaryti.
Nukalkinimo poreikis. Daugelis aparatų „užsispyrusiai” atsisako dirbti, kai ateina nukalkinimo laikas. Programėlė ne tik parodys, kad reikia nukalkinimo, bet ir paleis žingsnis po žingsnio vedlį, kaip tai padaryti.
Viena kartą mano kaimynė skambino, kad jos aparatas visai nebeveikia – ekranas šviečia, bet nieko nevyksta. Paprašiau ją patikrinti programėlėje – pasirodė, kad aparatas tiesiog laukė, kol bus baigta valymo programa, kurią ji pradėjo prieš kelias dienas, bet neužbaigė. Išsprendėme per 10 minučių, nereikėjo jokio meistro.
Kaip interpretuoti klaidų kodus ir pranešimus
Klaidų kodai – tai kaip aparato kalba. Jis bando jums pasakyti, kas negerai, bet dažnai tai atrodo kaip kažkoks nesuprantamas šifras. Pavyzdžiui, „Error 5”, „E03”, „Code 8” – ką tai reiškia?
Čia mobiliosios programėlės yra tikrai naudingos, nes jos dažnai „išverčia” tuos kodus į suprantamą kalbą. Vietoj „Error 5” pamatysite „Bravimo grupė neįdėta tinkamai” arba „Patikrinkite bravimo grupės padėtį”.
Bet net jei programėlė neparodo išsamaus paaiškinimo, pats klaidų kodas yra vertinga informacija. Galite jį įrašyti ir paieškoti internete su jūsų aparato modeliu. Dažnai rasite forumų diskusijas, YouTube video ar net oficialius gamintojo paaiškinimus.
Praktinis patarimas: kai matote klaidą, padarykite ekrano nuotrauką tiek aparate, tiek programėlėje. Jei vis dėlto teks kviesti meistrą, šios nuotraukos jam labai padės iš anksto suprasti problemą ir atsivežti reikiamas dalis.
Kai kurios programėlės turi net pokalbių robotus (chatbots), kuriems galite aprašyti problemą savo žodžiais. Pavyzdžiui, parašote „kava teka per lėtai” ir robotas pasiūlo keletą galimų priežasčių ir sprendimų. Tai ne visada veikia tobulai, bet kartais tikrai padeda.
Kokie problemos sprendimai galimi be meistro
Dabar prie smagiausios dalies – ką galite išspręsti patys, net jei niekada nesilaikėte už atsuktuvo.
Valymas ir priežiūra. Dauguma problemų kyla dėl nepakankamos priežiūros. Programėlė gali paleisti automatinius valymo ciklus – nukalkinimą, aliejų išplovimą, pieno sistemos valymą. Jums tereikia sekti instrukcijas ekrane: įpilti valymo skysčio, paspausti mygtuką, palaukti, išpilti, įpilti švaraus vandens, ir t.t.
Bravimo grupės išėmimas ir valymas. Tai skamba bauginančiai, bet iš tikrųjų yra gana paprasta. Programėlė gali parodyti video instrukciją, kaip išimti bravimo grupę (dažniausiai tai daroma iš galinės aparato dalies), kaip ją nuplauti po tekančiu vandeniu ir kaip sutepti specialiu tepalais. Tai užtrunka gal 15 minučių ir išsprendžia daug problemų.
Nustatymų keitimas. Kartais problema yra ne gedimas, o tiesiog netinkami nustatymai. Per programėlę galite keisti vandens kietumą, kavos temperatūrą, malimo smulkumą, vandens kiekį. Jei kava staiga tapo per silpna ar per stipri, galbūt kas nors netyčia pakeitė nustatymus – per programėlę galite viską grąžinti į gamyklinius nustatymus.
Programinės įrangos atnaujinimas. Taip, kavos aparatai dabar turi programinę įrangą, kurią galima atnaujinti! Kartais gedimas yra tiesiog programos klaida, kurią gamintojas jau ištaisė naujoje versijoje. Programėlė paprastai automatiškai pasiūlo atnaujinti, jei yra nauja versija.
Aš pats esu išsprendęs problemą su ekranu, kuris kartais užšaldavo – pasirodė, kad tai buvo žinoma klaida, kurią gamintojas ištaisė programinės įrangos atnaujinime. Atnaujinimas užtruko gal 5 minutes, ir problema išnyko.
Kada vis dėlto reikia kviesti meistrą Šiauliuose
Gerai, esame realistai – ne viskas sprendžiama per programėlę ir savadarbišką valymą. Yra situacijų, kai tikrai reikia profesionalo.
Mechaniniai gedimai. Jei kažkas lūžo, plyšo, nutrupėjo – čia jau reikia dalių keitimo. Pavyzdžiui, jei bravimo grupė nebeįsistato į vietą, nors viską darote teisingai, gali būti, kad lūžo kažkoks plastikinis elementas. Arba jei vandens bakas nebefiksuojasi – gali būti sulūžęs fiksatorius.
Elektronikos problemos. Jei aparatas visai neįsijungia, arba įsijungia, bet ekranas nerodo nieko, arba mato keistus atsitiktinius simbolius – tai gali būti elektronikos plokštės problema. Čia tikrai ne mūsų kompetencija.
Malūnėlio gedimas. Jei malūnėlis visai nesisuka arba skleidžia keistus garsus, gali būti, kad jį reikia keisti arba taisyti. Malūnėliai yra gana sudėtingi mechanizmai, ir jų remontas reikalauja specialių įrankių.
Nuotėkiai. Jei po aparatu pradeda kauptis vanduo, ir tai ne kondensatas, o tikras nuotėkis – reikia meistro. Gali būti pažeisti tarpikliai, žarnelės arba net vandens siurblys.
Šiauliuose yra keletas gerų kavos aparatų remonto meistrų. Kai kurie iš jų net patys naudoja tas pačias diagnostikos programėles ir gali nuotoliniu būdu patarti, ar verta kviesti juos į namus, ar galite išspręsti patys. Tai sutaupo ir jūsų, ir jų laiką.
Patarimas: prieš kviesdami meistrą, padarykite visą diagnostiką per programėlę ir užsirašykite visus klaidų kodus bei simptomus. Kai skambinsite, galėsite tiksliai aprašyti problemą, ir meistras galės iš anksto pasiruošti – atsivežti reikiamas dalis, įrankius. Tai gali reikšti, kad problema bus išspręsta per vieną vizitą, o ne per du ar tris.
Ką daryti su informacija iš programėlės prieš kvietimą
Tarkime, išsiaiškinote, kad problema rimtesnė, nei galvojote, ir vis dėlto reikės meistro. Bet ta informacija, kurią surinkote per programėlę, nėra beprasmė – ji labai pravers.
Pirma, padarykite ekrano kopijas visų svarbių dalykų: klaidų kodų, diagnostikos rezultatų, priežiūros istorijos. Kai kurios programėlės leidžia net eksportuoti ataskaitą – tai puiku, padarykite tai.
Antra, užsirašykite aparato modelį ir serijos numerį. Dažnai tai galima rasti pačioje programėlėje, skyriuje „About” ar „Device Info”. Tai padės meistrui tiksliai žinoti, su kokiu aparatu dirbs ir kokios dalys gali prireikti.
Trečia, jei programėlė rodo priežiūros istoriją, pažiūrėkite, kada paskutinį kartą buvo atlikti įvairūs valymai. Gali būti, kad meistras paklaus, ar aparatas buvo tinkamai prižiūrimas – turėsite tikslų atsakymą.
Ketvirta, jei bandėte kažką spręsti patys, užsirašykite, ką darėte. Tai svarbu, kad meistras žinotų, ko nebandyti dar kartą, ir galėtų sutelkti dėmesį į kitas galimas problemas.
Aš žinau vieną meistrą Šiauliuose, kuris sako, kad kai klientai ateina pasiruošę su visa šia informacija, jis gali išspręsti problemą dvigubai greičiau. O tai reiškia mažesnę sąskaitą jums.
Kaip programėlė gali padėti išvengti būsimų problemų
Bet gal pats geriausias programėlės panaudojimas – tai ne gedimų sprendimas, o jų prevencija. Jei reguliariai naudosite programėlę, galite išvengti daugelio problemų.
Priežiūros priminimai. Programėlė primins, kada reikia atlikti nukalkinimą, pakeisti filtrą, išvalyti bravimo grupę. Jei laikysitės šių priminimų, jūsų aparatas tarnaus daug ilgiau ir turės mažiau problemų.
Naudojimo statistika. Matydami, kaip dažnai naudojate aparatą, galite planuoti priežiūrą. Pavyzdžiui, jei per dieną darote 6-8 puodelius kavos, priežiūra reikės dažnesnė nei jei darote 2-3.
Ankstyvų problemų aptikimas. Kai kurios programėlės gali aptikti problemas dar prieš joms tampant rimtoms. Pavyzdžiui, jei malūnėlio apkrova pamažu didėja, programėlė gali įspėti, kad greitai gali prireikti valymo ar reguliavimo.
Optimalūs nustatymai. Eksperimentuodami su nustatymais per programėlę, galite rasti idealų kavos receptą sau. Ir kai aparatas dirba optimaliai, jis mažiau nusidėvi.
Aš dabar turiu įprotį kartą per savaitę atidaryti programėlę ir pažiūrėti, kaip sekasi aparatui. Tai užtrunka gal minutę, bet jaučiu, kad turiu viską po kontrole. Ir žinote ką? Jau pusantrų metų neturėjau jokių problemų, nors prieš tai kas pusmetį kažkas būdavo.
Kelios mintys apie technologijas ir kavą
Žinote, kartais pagalvoju, kaip keista, kad mums dabar reikia programėlių net kavai pasidaryti. Mano seneliai turėjo turkišką kavą ir džezvę – ir jokių problemų. Bet iš kitos pusės, tie automatiniai aparatai duoda tokią kavą, kokios anksčiau galėjai gauti tik kavinėje. Tai yra mainai.
Ir tos mobiliosios programėlės, nors kartais atrodo kaip per daug, iš tikrųjų daro mūsų gyvenimą paprastesnį. Galiu patikrinti kavos aparato būklę gulėdamas lovoje. Galiu paleisti valymo programą iš darbo, kad grįžęs namo turėčiau švarų aparatą. Galiu užsisakyti filtrus, kai programėlė sako, kad greitai reikės – ir jie atvyksta dar prieš seniems pasibaigiant.
Šiauliuose, kaip ir visur, meistrai vis dar reikalingi ir bus reikalingi. Bet dabar mes, kaip vartotojai, turime daugiau galių. Galime suprasti, kas vyksta su mūsų aparatais. Galime priimti informuotus sprendimus – ar tai problema, kurią galime išspręsti patys, ar reikia profesionalo. Ir kai kvieičame profesionalą, galime būti geriau pasiruošę, kas sutaupo ir laiko, ir pinigų.
Taigi jei jūsų kavos aparatas turi WiFi simbolį, o jūs dar niekada nesate atsisiuntę gamintojo programėlės – padarykite tai šiandien. Pasižvalgykite, ką ji siūlo. Galbūt rasite funkcijų, apie kurias net nežinojote. O jei kada kils problema – žinosite, nuo ko pradėti. Ir kas žino, gal išspręsite viską patys, be jokių meistrų, ir dar pajusite pasitenkinimą, kad sugebėjote.
Kava yra per svarbi, kad leistumėte aparato gedimams sugadinti rytą. O su šiuolaikinėmis technologijomis turime daugiau galimybių nei kada nors anksčiau pasirūpinti, kad tas rytas būtų geras.